8 trendov trajnostne potrošnje
Nedavna raziskava je pokazala, da 58 % državljanov EU spreminja svoje potrošniško vedenje, da bi ublažili podnebne spremembe. Vse več ljudi se zaveda, da trajnostno življenje ni le prava stvar – postaja pravilo. Tukaj je osem trendov, ki kažejo, da smo na pravi poti.
15/01/2025
Raziskava, ki jo je leta 2023 izvedel Eurobarometer, je pokazala široko zaskrbljenost zaradi podnebnih sprememb, pri čemer je 58 % vprašanih pozvalo k hitremu prehodu na zeleno gospodarstvo.1
Raziskava Intesa Sanpaolo Innovation Center iz leta 2024 je razkrila blažilno vedenje, ki ga izvajata dva od treh anketirancev. To je vključevalo nakup okolju prijaznih izdelkov, spreminjanje prehrane in širjenje besede o ekološko občutljivih navadah.2
Odstotek ljudi, ki so prevzeli navade popravil, ponovne uporabe in recikliranja, je bil visok: kar 74 %. Podoben odstotek jih je dejal, da se zavedajo varčevanja z energijo, osem od 10 pa jih je skrbno zmanjšalo zavrženo hrano.
Vsa ta vedenja so pripeljala do širjenja trajnostne potrošnje, ki močno vpliva na izbire in prakse maloprodajnih podjetij. Moč je v rokah potrošnika.
Tu je osem trendov, ki ponazarjajo vzpon trajnostnega življenja.
1. Odgovornost od začetka do konca
Potrošniki vedno bolj iščejo izdelke s preverjenimi ekološkimi značilnostmi. Bolj so skeptični glede zavajajočih okoljskih trditev in zahtevajo preglednost glede sledljivosti in trajnosti tega, kar kupujejo, in uporabljenih surovin. Jasno posredovane informacije lahko povečajo zaupanje v blagovno znamko. Izdelki od oblačil do pohištva in gradbenih materialov bodo kmalu opremljeni z digitalnimi potnimi listi, ki potrjujejo njihove okoljske lastnosti. Medtem bo umetna inteligenca pomagala predvideti povpraševanje, optimizirati ravni zalog, izboljšati načrtovanje poti in zmanjšati količino odpadkov.
2. Iskanje trajnostnosti
Večina potrošnikov ima raje izdelke, ki dlje časa ohranjajo svojo funkcionalnost in celovitost. To še posebej velja za predmete za večkratno uporabo, kot so vozila, elektronika in oblačila. Prednost imajo izdelki, izdelani iz visokokakovostnih materialov, ki dobijo dobre ocene in imajo močno garancijo. Daljša življenjska doba zmanjša pridobivanje surovin in ohranja vire. Inovacije v razvoju vključujejo samozdravilne materiale in uporabo modularne zasnove za izdelavo izdelkov, ki so sestavljeni iz enostavno zamenljivih ali nadgradljivih komponent.
3. Življenje brez odpadkov
Življenjski slog, ki zmanjšuje količino odpadkov in povečuje uporabo virov, je manifestacija krožnega gospodarstva pri posameznih potrošnikih. Obstaja pet glavnih poti do življenja brez odpadkov: izogibanje izdelkom, ki ustvarjajo odpadke; zmanjšanje nakupov; ponovna uporaba in izogibanje izdelkom za enkratno uporabo; popravilo poškodovanih predmetov; recikliranje. To zmanjšano potrošništvo poganja nove procese, kot je pridobivanje sekundarnih surovin iz živilskih odpadkov, uporaba užitne embalaže in modeli izdelka kot storitve, v katerih »lastništvo« izdelka obstaja le omejen čas.
4. Embalaža brez plastike
Kupci vedno bolj iščejo izdelke, pakirane v trajnostne materiale. To kaže na razvoj potrošniškega vrednostnega sistema, ki daje prednost recikliranju pred dizajnom in videzom. Podjetja te zahteve izpolnjujejo s trajnostnimi in okolju prijaznimi materiali, kot so papir, karton, steklo in bioplastika, ki jih je mogoče kompostirati ali reciklirati. Medtem internet embalaže omogoča analizo celotne vrednostne verige uporabljenih materialov za spremljanje njihove stopnje trajnostnosti.
5. Zelena dostava
Okolju prijazna dostava postaja vse pomembnejša. Več spletnih nakupovalcev združuje več naročil v eno dostavo, medtem ko trgovci na drobno ponujajo možnost trajnostnih rešitev, vključno s prevzemom nakupov na zbirnih mestih ali v trgovinah, izbiro kurirjev, ki uporabljajo okolju prijaznejši prevoz, in izravnavo emisij s plačilom doplačila. Prihodnje možnosti se bodo razširile na robote, ki se lahko orientirajo v urbanih območjih, in drone za dostavo na naslove, ki niso povezani z glavnimi cestnimi omrežji.
6. Digitalno rabljeno
Trgovanje z izdelki, ki so že v lasti narašča, ko postajajo jasne okoljske koristi. To še posebej velja za oblačila – modna industrija ustvari približno 10 % vseh svetovnih emisij toplogrednih plinov.3 Celo luksuzni trg poganja povpraševanje po visokokakovostnih, trajnostnih izdelkih. Transakcije lahko potekajo po modelu od potrošnika do potrošnika, v katerem bodo nekatere platforme pridobile predmete, ki jih bodo preverili kvalificirani strokovnjaki za blagovne znamke za potrditev pristnosti, ali pa jih bodo obnovili za vrnitev na trg.
7. Zeleno vplivanje
Moči družbenih omrežij ne gre podcenjevati. Vrednost svetovnega trga vplivnežev je po poročanju italijanskega časopisa Il Sole 24 Ore4 narasla na 30 milijard dolarjev in potrošnike usmerja pri vsem, od tega, kaj obleči do tega, kako glasovati. V zadnjih petih letih je trajnost kot tema razprav postala vse bolj priljubljena. Tako imenovani »greenfluencerji« se ukvarjajo z vsemi vidiki trajnosti, od boja proti onesnaževanju do varčevanja z energijo, burjenja vesti uporabnikov in spodbujanja večje ozaveščenosti o okoljskih problemih.
8. Trajnostna urbana mobilnost
Promet je odgovoren za četrtino emisij CO2 v EU, od tega jih skoraj 44 % ustvarijo motorna vozila.5 Ker se občutljivost okolja globalno povečuje, potrošniki spreminjajo svoje prevozne navade in se odločajo za javna ali zasebna vozila, ki omejujejo vpliv na okolje, kot so električna, hibridna, vodikova ali vozila na biogoriva. Okoljsko škodo zmanjšuje tudi uporaba javnega prevoza, ki pomaga omejiti prometne zastoje v mestih. V prihodnosti bo javni prevoz, ki se odziva na povpraševanje, vključeval mikroavtomobile in optimizirane algoritme za izbiro najboljših poti glede na potrebe potnikov in cilj.
Intesa Sanpaolo je zavezana pomagati ustvarjati boljšo prihodnost z ozaveščanjem in znanjem o vprašanjih podnebnih sprememb in ukrepih, ki jih je mogoče sprejeti za boj proti njim. Trajnostno življenje je ključni element te prihodnosti.
Preberite si celotno poročilo o trajnostni potrošnji (.pdf).
Vir: Poročilo Sustainable consumption:
1 Stran 4
2 Stran 4
3 Stran 62
4 Stran 86
5 Stran 82