• Na voljo ni predlogov.
Širjenje poslovanja

Novi trendi prinašajo nove priložnosti v industriji hrane in pijač

Covid-19 je vplival na industrijo hrane in pijač, kar je spodbudilo prenovljeno osredotočenost na trajnost, varnost in zaščito

Charlotte Ricca

14/01/2022

Globalni trg pakirane hrane in pijače je bil leta 2021 ocenjen na 3,2 bilijona evrov – ampak covid-19 je močno prizadel to industrijo in spodbudil vse v dobavni verigi, da znova razmislijo. 

Potrošnike vedno bolj zanimajo bolj zdravi in trajnostni proizvodi, medtem ko novi standardi, kot je strategija Evropske komisije Farm to Fork, pozivajo industrijo, naj sprejme krožno gospodarstvo in preoblikuje svoje prehranske sisteme. 

Poleg blaženja podnebnih sprememb ti trendi predstavljajo številne priložnosti za industrijo hrane in pijač. 

Leta 2018 je Intesa Sanpaolo ustanovila Center za krožno gospodarstvo, ki je namenjen pomoči podjetnikom pri preoblikovanju starega industrijskega sistema v krožni model in vključitvi v trg, ocenjen na skoraj 1 bilijon evrov globalno. Glede na poročilo Centra za inovacije Intese Sanpaolo se nove tehnologije in inovacije hitro pojavljajo, predvsem na treh ključnih področjih: Embalaža, odpadki ter varnost in zaščita.


Embalaža

Leta 2019 je bila industrija embalaže za živila ocenjena na 102 milijard evrov, prihodki pa naj bi se povečali za 1,2 odstotka. Trdna plastika z 41-odstotnim tržnim deležem ostaja največji segment. 

Vendar pa zdaj narašča povpraševanje po trajnostni embalaži – 74 odstotkov potrošnikov pravi, da so pripravljeni plačati več za manj plastike. 

Plastična embalaža za enkratno uporabo konča na odlagališčih ali v naših oceanih. Poleg tega pa je njena proizvodnja odgovorna za 1,5 odstotka svetovnih emisij toplogrednega plina, kar je skoraj dvakrat več v primerjavi z letalskim sektorjem. 

Ti okoljevarstveni razlogi so, skupaj z zahtevami potrošnikov, spodbudili iskanje alternativ.

Ena možnost je bioplastika, ki se pridobiva iz rastlinskih ali drugih bioloških surovin, in ne iz nafte, kar zmanjša odvisnost od fosilnih virov. Večina bioplastike, ki se trenutno uporablja, ni biorazgradljiva – čeprav se to zdaj spreminja in to področje privablja pozornost mladih podjetij in velikih kemičnih podjetij. 

Intesa Sanpaolo financira več podjetij, ki si prizadevajo za krožno gospodarstvo, kot je IUV, ki je ustvarilo užitne in biorazgradljive folije z namenom, da nadomestijo plastično embalažo in zmanjšajo odpadno hrano.

Embalaža iz stisnjenih vlaken in celuloze je biorazgradljiva, mogoče jo je kompostirati in reciklirati, zato je dobra ekološka zamenjava za plastiko. Ampak glede na to, da je iz naravnih virov, kot so rastlinska vlakna in lesne celuloze, lahko ovira gospodarjenje z gozdovi in poljščinami. 

Za povečanje proizvodnje je potrebno boljše sodelovanje med kmetijsko, proizvodno in končno industrijo, da bi zagotovili dolgotrajno trajnost naravnih virov.

Poleg trajnosti je tudi digitalizacija vodilo, ki oblikuje trg embalaže. Najnovejša inovacija so pametne nalepke, ki kupcem ponujajo širok izbor podatkov o proizvodu prek telefona. To je neposreden odziv na zaskrbljenost glede varnosti hrane ob velikem povečanju spletnega nakupovanja. Sektor hrane in pijač je vodilen pri razvoju pametnih nalepk, ki omogočajo krepitev zvestobe in optimizacijo zalog.
 

»Pri prehodu na trajnostni pristop so se banke vedle kot pes čuvaj. Mi pa poskušamo ustvariti tartufnega psa – preoblikovati gospodarske sisteme, v katerih živimo.« – Massimiano Tellini, globalni vodja krožnega gospodarstva, Center za inovacije, Intesa Sanpaolo

Odpadki

Odpadna hrana je ena izmed največjih težav, ki pestijo človeštvo. Po Podatkih programa ZN za okolje se vsako leto zavrže tretjina hrane, ki jo proizvedemo, kar pomeni okoli 1,3 milijarde tone. 

Upravljanje odpadkov ni dobro samo za okolje, temveč tudi za podjetja: po podatkih družbe Frost & Sullivan so leta 2020 prihodki od organskega recikliranja trdih komunalnih odpadkov znašali 51,7 milijarde evrov.

Ena izmed metod za zmanjševanje odpadne hrane so pametne nalepke, ki so občutljive za temperaturo. Tehnološko podjetje Is It Fresh je s sredstvi družbe Intesa Sanpaolo razvilo tiskane »freshtags« s senzorji, ki merijo svežino pokvarljivih živil, in kupcu omogočajo, da izdelek izsledi nazaj do kmetije. 

Neželeno hrano pa je mogoče koristno porabiti. Veliko podjetij sprejema krožno gospodarstvo za izkoristek odpadne hrane in kmetijskih odpadkov. Ameriško podjetje Full Cycle Bioplastics s pomočjo naravnih bakterij predeluje odpadno hrano v bioplastiko, kanadsko podjetje Livestock Water Recycling pa uporablja vodilno tehnologijo za pridobivanje čiste vode in hranil za gnojila iz gnoja.

Globalnega vpliva pa nimajo le živilski odpadki: odpadki, odvrženi na odlagališča ali v oceane, močno prispevajo k emisijam toplogrednih plinov ter onesnaževanju tal in vode. 

Vsako leto na svetu nastane 2,12 milijarde ton odpadkov – pričakuje se, da se bo ta številka do leta 2050 povečala za 70 odstotkov, če se ne bomo spremenili. Prehod na krožno gospodarstvo lahko pomaga zmanjšati vpliv proizvodnje in potrošnje na okolje s ponovnim razmislekom o zasnovi izdelkov in recikliranjem materialov.

Živilska zadruga Fruttagel je s pomočjo družbe Intesa Sanpaolo storila prav to, saj je plastične slamice zamenjala s papirnatimi. »Intesa Sanpaolo nam pomaga na tri različne načine,« pravi izvršni direktor Stanislao Fabbrino. »Prvič, namenja izdatno količino denarja za financiranje projekta krožnega gospodarstva. Drugič, pomaga oddelku družbene odgovornosti podjetja pri komuniciranju naše zgodbe. Tretjič, ustvarja priložnost za vzpostavitev mreže podjetij vzdolž celotne dobavne verige s spodbujanjem oblikovanja trajnostnih projektov.«
 

Varnost in zaščita

Krožni prehranski sistemi lahko pomagajo nahraniti več ljudi z manj zemlje, kar bo pripomoglo k doseganju cilja povečanja proizvodnje hrane za 70 odstotkov do leta 2050 in zadovoljitvi potreb 10 milijard ljudi. 

Umetna inteligenca (UI) je eden od načinov za izboljšanje učinkovitosti in produktivnosti, prav tako pa lahko pripomore k varnosti in zaščiti v celotni vrednostni verigi.

Čeprav sta bili varnost in zaščita hrane med izbruhom epidemije covid-19 za potrošnike v ozadju, ostajata prednostni nalogi. Raziskava Mednarodnega sveta za informiranje o hrani (IFIC) je pokazala, da je pandemija vplivala na prehranjevalne in pripravljalne navade 85 odstotkov potrošnikov. 

Zdaj se povečuje zanimanje za hrano s "čisto etiketo": raziskava Centra za inovacije Intesa Sanpaolo razkriva, da je bilo povpraševanje potrošnikov po etični hrani eden glavnih trendov v industriji hrane in pijač v letu 2021. 

Koncept čiste etikete oblikuje še en velik trend v industriji: alternativne beljakovine. Evropa je središče trga rastlinskih beljakovin, ki naj bi do leta 2026 po vsem svetu dosegel 13,7 milijarde evrov. 

Splošno vpeljavo omejujejo pomisleki potrošnikov, da nekatere beljakovinske alternative ne posnemajo mesa in da pogosto uporabljajo neznane ali gensko spremenjene sestavine. 

Vendar pa se ti izzivi zdaj premagujejo z napredkom in podjetja, kot je HI-FOOD v Italiji, uporabljajo široko paleto različnih virov. Presečišče med živili s čisto nalepko in alternativnimi beljakovinami je vse večja priložnost za industrijo hrane in pijač.

Dodatna skrb potrošnikov so bakterije. Po podatkih družbe Frost & Sullivan je v ospredju inovacij na področju varnosti uporaba testiranja DNK za odkrivanje patogenov in toksinov ter preverjanje svežine. 

Poleg kemičnih metod se hitro uveljavljajo tudi nove »fizične« tehnike pregledovanja živil, ki ponujajo neinvazivno alternativo. Eden od primerov je nova generacija rentgenskih kontrolnih sistemov, ki jo je s sredstvi družbe Intesa Sanpaolo razvilo mlado podjetje Xnext. Tehnologija analizira sestavo izdelka v proizvodnji in ugotavlja njegovo skladnost z merili kakovosti. 

Druge nastajajoče tehnologije vključujejo ultrazvočno zaznavanje, hiperspektralno slikanje, miniaturne spektrometre in laserske tehnike, optično metodo za analizo kakovosti živil.

Intesa Sanpaolo bo še naprej podpirala in financirala projekte, ki so v ospredju trajnosti. Massimiano Tellini, globalni vodja krožnega gospodarstva, pravi, da je prehod na trajnost odvisen od odkrivanja novih priložnosti. »Pri prehodu na trajnostni pristop je od bank pričakovano, da se bodo vedle kot pes čuvaj. Mi poskušamo ustvariti tartufnega psa – preoblikovanje gospodarskih sistemov, v katerih živimo

Ta članek je napisan na podlagi poročila o trendih živilske in kmetijske industrije ter industrije pijač. Vsi podatki so iz poročila, razen če je drugače omenjeno.

Tukaj si lahko prenesete izvleček poročila (.pdf).
 

Potrebujete pomoč?

Tu smo za vas.

Poiščite ustrezno kontaktno številko:

Kontaktni center Intese Sanpaolo Bank
vsak delovnik 7:00 - 21:00 in sobota 8:00 - 12:00

  • klici iz Slovenije: 080 13 18
  • klici iz tujine: 00386 5 66 61 838

Servisni center za kartično poslovanje – 24 ur

  • klici iz Slovenije: 05 66 61 256
  • klici iz tujine: 00386 5 66 61 256

Prodaja nepremičnin: 05 66 610 10

Klepet