13.06.2023
V obdobju počitnic in dopustov želimo stranke še posebej opozoriti na pravila o priporočenem ravnanju s plačilnimi karticami (v fizični obliki ali digitalizirani na mobilni napravi) ter o uporabi POS terminalov in bankomatov. Združenje bank Slovenije je s tem namenom pripravilo nekaj nasvetov.
Če potujete v države, kjer valuta ni evro, upoštevajte naslednja priporočila:
Menjava evrov v drugo valuto: Ker so menjalni tečaji v menjalnicah in bankah različni, strankam priporočamo, da se pred menjavo gotovine pozanimate o veljavnih tečajih. Svetujemo uporabo plačilnih kartic na mestih, kjer se tuja valuta v evro preračuna po menjalnih tečajih kartičnih sistemov Mastercard in Visa. Ti tečaji so praviloma ugodnejši kot tečaji bank in menjalnic.
Informativni tečaji mednarodnih kartičnih sistemov so objavljeni na naslednjih povezavah:
• Mastercard
• Visa
Obveščanje imetnikov plačilnih kartic pri konverziji valute v sklopu kartičnega poslovanja
V skladu z EU Uredbo 2019/518 banke v zvezi s kartičnimi plačilnimi transakcijami, kjer se izvaja valutna konverzija v katerikoli valuti Unije, ki se razlikuje od valute EUR, imetnikom kartic prikazujejo vsa nadomestila in menjalni tečaj za pretvorbo valut na bankomatu ali prodajnem mestu kot odstotni pribitek na zadnji razpoložljivi referenčni menjalni tečaj ECB. Namen Uredbe je, da bi potrošniki dobili informacije, ki jih potrebujejo, da bi izbrali zase najboljšo možnost pretvorbe valut v EU, oziroma njenih pridruženih članicah (EGP). Primerljivost bo s tem zagotovljena tako na strani izdajatelja kartice kot pridobitelja, ki lahko uporabljata tečaj kartične sheme ali lastni tečaj (z morebitnimi pribitki).
Imetnik kartice bo v obvestilo prejel (npr. preko SMS ali potisnega sporočila) samo v primeru neevrske transakcije za valute, ki so predmet Uredbe v okviru držav EGP, torej v primeru, da bo uporabljen menjalni tečaj na strani banke izdajateljice. Če bo transakcijo pretvoril trgovec ali operater bankomata, menjalni tečaji Mastercard in Visa morda ne bodo veljali. To se bo zgodilo, ko bo imetnik izbral plačilo v valuti kartice v nasprotju z valuto trgovca ali bankomata. Menjalna tečaja Mastercard in Visa se lahko razlikujeta. Banke prek spletne strani oziroma preko digitalnih bančnih kanalov zagotavljajo kalkulator za informativni izračun pribitka na referenčni menjalni tečaj ECB. Za dodatne informacije se lahko obrnete na banko izdajateljico kartice.
Dvigovanje na bankomatu v tujini: Našim strankam svetujemo dvigovanje gotovine na bankomatih skupine Intesa Sanpaolo, saj so dvigi za vas brezplačni. Brezplačno lahko dvigujete na več kot 9.000 bankomatih skupine Intesa Sanpaolo v Sloveniji in tujini (Albanija, Bosna in Hercegovina, Egipt, Hrvaška, Italija, Madžarska, Romunija, Rusija, Slovaška, Srbija, Ukrajina).
Bankomat v tujini, pred dvigom gotovine vedno ponudi dve možnosti, in sicer dvig s konverzijo ali dvig gotovine v lokalni valuti. Če izberete dvig s konverzijo, bo pri preračunu v evre uporabljen tečaj lokalne banke, ki je lastnica bankomata. Če izberete dvig v lokalni valuti, bo preračun v evre izveden po tečajih mednarodnih kartičnih sistemov, ki so ugodnejši kot tečaji lokalnih bank. Zato imetnikom kartic svetujemo, da izberete dvig v lokalni valuti brez konverzije.
Pri dvigih na tujih bankomatih bodite posebej pozorni na morebitne dodatno zaračunane stroške iz naslova enkratnih nadomestil za dvig gotovine oziroma pribitkov na menjalni tečaj (če se odločite za valutno konverzijo). Prej omenjena stroška se lahko zaračunata zgolj in samo ob izrecnem vašem privoljenju.
Stroški nadomestila gotovine (Surcharge oz. Access Fee) in konverzija z morebitnim pribitkom na menjalni tečaj se lahko pojavita tudi znotraj iste transakcije, zato strankam svetujemo, da pozorno spremljate sporočila na bankomatih.
Plačilo s kartico na prodajnem mestu: Če na POS terminalu za plačilo blaga ali storitev izberete možnost plačila v lokalni valuti, se bo preračun v evre izvedel po tečaju mednarodnih kartičnih sistemov. Če boste izbrali možnost plačila s konverzijo, bo preračun izveden po tečaju lokalne banke - lastnice prodajnega mesta. Svetujemo torej enako kot pri dvigu gotovine na bankomatu in sicer, izbiro plačila v lokalni valuti (brez konverzije).
Koliko gotovine vzeti s seboj na dopust: Poleg uporabe kartice vam svetujemo, da na pot vzamete s seboj tudi nekaj gotovine. Tisti, ki potujete daleč in za dlje časa, iz varnostnih razlogov razmislite tudi o uporabi dveh mednarodnih kartic.
Ne glede na to, kam se odpravljate, pa za brezskrben dopust pred odhodom uredite tudi sledeče:
1. Pred odhodom na počitnice preverite veljavnost svojih plačilnih kartic in višino razpoložljivega limita porabe. Limit porabe na vaši plačilni kartici predstavlja razpoložljivo stanje na kartičnem računu, ki ga lahko mesečno izkoristite za nakupe ali dvige gotovine. Če odhajate na daljši oddih ali potovanje v tujino, lahko uredite limit v poslovalnicah bank in hranilnic ali z oddajo vloge preko spletne banke začasno limit povišate.
2. S seboj ne nosite večjih zneskov gotovine. Z vašo kartico osebnega računa (debetna kartica Activa Visa Inspire) lahko gotovino ob nizkem znesku provizije dvigujete na številnih bankomatih po vsem svetu. Za plačilo na skoraj 30 milijonih prodajnih mestih lahko uporabite vsaj eno od kartic z odloženim plačilom Mastercard ali Visa – klasično ali zlato. Obe kartici lahko uporabite tudi za dvig gotovine, zaradi višjih provizij pa svetujemo, da to storite le izjemoma.
3. Za koristno se lahko izkaže tudi, če na pot ob kartici osebnega računa vzamete kartice obeh mednarodnih kartičnih sistemov, Mastercard in Visa. Razširjenost kartic enega ali drugega mednarodnega kartičnega sistema je po svetu različna. Tudi z vidika varnosti je smiselno znesek, ki ga lahko porabite v okviru svojih zmožnosti, porazdeliti na dve kartici. Ob morebitni izgubi, kraji ali zlorabi ene kartice, boste namreč še vedno razpolagali z drugo mednarodno plačilno kartico.
4. Za dodatno varnost svojih kartic poskrbite z naročilom na varnostno SMS-sporočilo (izbirate lahko med tremi paketi različnega obsega). To pomeni, da boste lahko v primeru izgube, kraje ali zlorabe kartice, na telefon nemudoma prejeli obvestilo, da se z vašo kartico dogaja nekaj nenavadnega. V takem primeru takoj pokličite na telefonsko številko + 386 05 666 12 56, ki je navedena na vaši kartici in je dostopna 24 ur na dan, 365 dni v letu. Najbolje je, da si telefonsko številko zapišete oziroma shranite v imenik vašega mobilnega telefona.
Želimo vam brezskrben dopust, ne glede na to, kje ga boste preživeli!