Caravaggiova Uršula gre v London
Intesa Sanpaolo je Narodni galeriji v zameno za dve zgodnji Velázquezovi sliki posodila zadnje delo velikega umetnika – najpomembnejše delo v svoji zbirki.
21/06/2024
Narodna galerija v Londonu je praznovanje dvestoletnice začela z novo razstavo Zadnji Caravaggio, posvečeno zadnji sliki baročnega mojstra.
Splošno priznano kot mojstrovina, Mučeništvo svete Uršule je izposojeno iz zbirke Intese Sanpaolo, največje italijanske banke. Strogo obrezana, klavstrofobična kompozicija z izrazitim chiaroscurom (medsebojna igra sence in svetlobe) prikazuje ključni trenutek v srednjeveški legendi o Uršuli, krščanski princesi iz Britanije.
Uršula naj bi vodila romanje 11.000 devic v Rim in po vrnitvi jo je umoril vodja horde poganskih Hunov, potem ko se ni hotela poročiti z njim. Caravaggio jo je ujel, kako pasivno gleda v svoje prsi, ki jih je Hunova usodna puščica prebodla iz neposredne bližine.
"Ta slika je globoko ganljiva in tragičnega tona," pravi Gabriele Finaldi, direktor Narodne galerije. "Zdi se, da odraža umetnikovo muko, njegovo težavno duševno stanje in globoko tesnobo, ko se je pripravljal zapustiti Neapelj in se vrniti v Rim."
Avtobiografska slutnja
Naj pojasnimo: Caravaggio je maja 1610 v Neaplju naslikal Mučeništvo svete Uršule. Takrat je bil štiri leta na begu, v Rimu pa mu je grozila smrtna obsodba, ker je v mečevanju umoril svojega tekmeca Ranuccia Tomassonija. Pobeg ga je vodil do Neaplja, Malte in Sicilije, nato pa spet nazaj v Neapelj. Umetnikova zadnja slika je bila 27. maja iz tega mesta odposlana njegovemu naročniku – genovskemu plemiču Marcantoniu Doria.
Približno v tistem času je od prijateljev slišal, da se obeta papeška pomilostitev za Tomassonijev umor. V začetku julija se je pravilno odpravil z ladjo v Rim – le da je zbolel pod žgočim poletnim soncem. Po besedah biografa Giovannija Pietra Bellorija je Caravaggia 18. julija v obalnem mestu Porto Ercole »zgrabila maligna vročina, ki ga je v nekaj dneh ubila«. Star je bil 38 let.
Avtobiografsko branje Mučeništva bi Uršulino smrt lahko videlo kot slutnjo s strani umetnika. Kljub temu, s pogledom na obrazu, ki združuje bes in obžalovanje, hunski poglavar morda odraža razpon čustev, ki jih je Caravaggio občutil po umoru Tomassonija.
Tri druge figure sestavljajo prizor: na skrajni desni oklepni vojak, ki položi roko na Uršulino roko; moški za princeso (z obrazom, ki je neverjetno podoben Caravaggiovemu), ki steguje vrat, da bi dobil boljši pogled; in še en moški, ki potisne roko med strelca in njegovo tarčo, prepozno, da bi posredoval.
Intenziven trenutek
Ursulina zgodba je bila dolgo priljubljena med umetniki. Vendar je bila epizoda, ki je bila najpogosteje prikazana, Hunski pokol njenih 11.000 spremljevalcev, prizor množice sredi belega dne. Nasprotno pa se Caravaggio osredotoča na intenziven, en sam trenutek nasilja v skoraj temi, na način, ki spominja na filmskega režiserja. (Mimogrede, Martin Scorsese je zaprisežen oboževalec umetnika in ga navaja kot vpliv na filme, kot sta Mean Streets in Taxi Driver.)
Zadnji Caravaggio je predstava v eni sobi. Vsebuje dve sliki: Mučeništvo svete Uršule ob drugem delu iz poznega obdobja Caravaggiove kariere, Saloma prejme glavo Janeza Krstnika (1609-10). Slednji je v lasti Narodne galerije.
Slika Uršule je običajno razstavljena v Gallerie d’Italia – Napoli, muzeju, ki ga vodi Intesa Sanpaolo v Neaplju. To je primeren dom, glede na to, da je bilo platno naslikano v istem mestu pred štirimi stoletji. Dejansko je ulica, na kateri se nahaja muzej, Via Toledo, zgodovinska prometnica, ki bi jo Caravaggio dobro poznal.
Kulturna izmenjava
"To je najpomembnejše od 35.000 umetniških del v zbirki banke," pravi Michele Coppola, izvršni direktor za umetnost, kulturo in dediščino, Intesa Sanpaolo in generalni direktor Gallerie d'Italia. »Za nas je veliko veselje, da pripeljemo Mučeništvo svete Uršule v London.
"Odločitev Narodne galerije, da svojo dvestoletnico praznuje z (našim) Caravaggiom, je jasen dokaz predanosti in priznanja Intese Sanpaolo kot velikega kulturnega igralca - ne le v Italiji, ampak tudi na mednarodni ravni."
V duhu vzajemnosti je Gallerie d'Italia – Neapelj od Narodne galerije posodila dve zgodnji sliki Diega Velázqueza. Brezmadežno spočetje in sveti Janez Evangelist na otoku Patmos bosta prikazana v sobi, kjer je običajno na ogled Mučeništvo.
Zadnji Caravaggio je v Narodni galeriji v Londonu na ogled do 21. julija 2024.