Četrta velika umetnostna galerija skupine Intesa Sanpaolo obljublja nekaj novega in drugačnega
Nekdanji prostori banke na sedežu skupine Intesa Sanpaolo v zgodovinskem Torinu so bili preoblikovani tako, da zdaj v njih gostujeta osupljiva umetnostna galerija in razstavni prostor. Michele Coppola, izvršni direktor divizije za umetnost, kulturo in zgodovinsko dediščino v skupini Intesa Sanpaolo in direktor muzeja Gallerie d‘Italia, nam je povedal več o eklektični naravi in kulturnem pomenu muzeja ter kako je nastal v samo dveh letih in pol.
05/09/2022
Pod arkadami zgodovinskega trga Piazza San Carlo v Torinu v treh podzemnih nadstropjih, kjer so bili nekdaj trezorji, garaže in sejne sobe za delničarje, je danes galerijski prostor.
Ta preobrazba je vezana tudi na nedavno otvoritev muzeja Gallerie d‘Italia v Torinu, ki ga je odprla vodilna italijanska bančna skupina Intesa Sanpaolo.
Muzej gostuje na zgodovinskem uradnem sedežu Skupine v stavbi Palazzo Turinetti di Pertengo, ki je po osupljivi prenovi popolno okolje, v katerem bodo umetniška dela zasijala, tudi zahvaljujoč idejam arhitekta Micheleja de Lucchija in arhitektov AMDL Circle.
Muzej Gallerie d‘Italia v Torinu se ponaša z 10.000 kvadratnimi metri razstavnega prostora, ki se razteza skozi pet nadstropij, od katerih so tri nadstropja pod zemljo, namenjen pa je predvsem fotografiji.
To je četrti muzej, ki ga je odprla banka – po muzejih Gallerie Palazzo Leoni Montanari, ki se je odprl leta 1999 v Vicenzi, Gallerie di Palazzo Zevallos Stigliano, ki se je odprla leta 2007 v Neaplju, in Gallerie di Piazza Scala, ki se je odprla leta 2011 v Milanu.
Štirje muzeji se skupaj imenujejo Gallerie d‘Italia. »Druge ustanove so poznane zlasti po zbirkah razstavljenih slik in skulptur, mi pa smo se odločili, da mora v Torinu zablesteti nekaj novega in drugačnega,« pravi Michele Coppola, izvršni direktor divizije za umetnost, kulturo in zgodovinsko dediščino skupine Intesa Sanpaolo ter direktor muzeja Gallerie d‘Italia.
Namestnik direktorja muzeja Gallerie d‘Italia v Torinu je Antonio Carloni, ki je bil pred tem vodja mednarodnega festivala fotografije Cortona on the Move.
»Moč štirih muzejev se skriva v njihovem dopolnjevanju,« pravi Coppola. »Pri snovanju prostora v Torinu smo se vprašali, katera bo naša dodana vrednost v primerjavi z drugimi. Za svoj prepoznavni element smo določili fotografijo – medij, ki izraža sodobnost z neposrednostjo in evokativno silo.«
Eno od podzemnih nadstropij v muzeju Gallerie d‘Italia v Torinu je novi dom arhiva Publifoto skupine Intesa Sanpaolo. Obsega kar sedem milijonov fotografij, posnetih med leti 1930 in 1990, na katerih so dokumentirani različni aspekti italijanskega življenja, od politike do športa. Izbor fotografij je digitaliziran in je zdaj dostopen za ogled prek interaktivne aplikacije.
Še eno od podzemnih nadstropij je namenjeno občasnim razstavam. Ena od dveh otvoritvenih razstav The Fragile Wonder – A Journey through Changing Nature (Krhek čudež – Potovanje po spreminjajoči se naravi, op. pr.) je plod obiskov fotografa Paola Pellegrina v državah, kot so Namibija, Kostarika in Islandija, ki jih je pomagala financirati skupina Intesa Sanpaolo, njihov cilj pa je bil spremljanje vpliva podnebnih sprememb.
Druga začasna razstava je From the War to the Moon: 1945–1969 (Od vojne do Lune: 1945–1969, op. pr.), izbor fotografij iz arhiva Publifoto skupine Intesa Sanpaolo s poudarkom na četrtini stoletja, povezani z italijanskim obdobjem miracolo economico (gospodarski čudež) po drugi svetovni vojni.
Druga območja so namenjena raziskovanju in izobraževanju šolarjev.
Enako navdihujoče kot vse, kar skriva muzej Gallerie d‘Italia v Torinu, je tudi dejstvo, da je muzej zaživel tako hitro. Njegovo odprtje je bilo najavljeno šele januarja 2020, manj kot dve leti in pol pozneje pa je že odprl svoja vrata kljub pandemiji, ki se je zgodila v vmesnem obdobju.
»Celoten postopek je bil velik izziv,« pravi Coppola. Vendar je prepričan, da je bila jasnost arhitekturnega namena ključni dejavnik pri tem, da ni prihajalo do zamud.
»Kot velja za vse naše muzeje, je bil tudi muzej v Torinu nekdaj banka, v katero smo vdahnili novo življenje in jo preoblikovali v mesto kulture, pri tem pa nismo izkrivili obstoječe arhitekture, temveč smo jo ohranili in celo izboljšali.«
Gradnjo stavbe Palazzo Turinetti di Pertengo je v 17. stoletju naročil markiz Giorgio Turinetti di Priero, bankir savojskih vojvod. Odpira se na osrednji torinski trg Piazza San Carlo, ki ga pogosto imenujejo »dnevna soba« mesta.
Zunanja fasada stavbe je ostala nedotaknjena. V muzej vstopimo po monumentalnem novem stopnišču, ki obiskovalce vodi z notranjega dvorišča Palazzo Turinetti navzdol do podzemnih galerijskih prostorov.
V muzeju, v katerem se odražajo korenine Torina kot prestolnice italijanske pokrajine Piemont, so prikazana izbrana dela iz zbirke piemontskih baročnih slik v lasti skupine Intesa Sanpaolo, izstopa pa devet velikih platen oratorija Compagnia di San Paolo, ki je bil v preteklosti v Torinu in je bil uničen v poznem 19. stoletju. Vsaka slika prikazuje dogodek iz življenja Svetega Pavla, platna pa so bila naročena leta 1663 ob 100. obletnici oratorija.
Teh devet slik je predstavljenih skupaj z drugimi piemontskimi deli iz obdobja od 14. do 18. stoletja, ki dopolnjujejo veličastno pozno baročno okrasje prostorov, v katerih so razstavljeni.
Otvoritev muzeja Gallerie d‘Italia v Torinu sovpada z odprtjem muzeja Gallerie d‘Italia v Neaplju, ki je postal nov dom neapeljskega muzeja skupine Intesa Sanpaolo – ta je trikrat večji od starega muzeja Gallerie di Palazzo Zevallos Stigliano.
Odprtje obeh prizorišč je del dolgoročnega načrta Progetto Cultura za spodbujanje kulturne in umetniške obogatitve kot vzvoda za družbeno rast. Progetto Cultura, ki se uresničuje prek številnih pobud po vsej Italiji in zajema glasbo, kinematografijo, umetnost, gledališče in še več, je edinstven med finančnimi institucijami v Evropi.
"Naš cilj je, da skupino Intesa Sanpaolo še bolj približamo skupnosti. Povezava med banko, umetnostjo in kulturo ni nekaj novega. Zapisana je v naši DNK in izvira iz zgodovine Skupine."
Michele Coppola, izvršni direktor divizije za umetnost, kulturo in zgodovinsko dediščino skupine Intesa Sanpaolo ter direktor muzeja Gallerie d‘Italia
»Vendar pa je to zaveza, ki je v zadnjih letih s prihodom načrta Progetto Cultura pridobila na strokovnosti.
Odprtje dveh tako velikih muzejev v dveh tako pomembnih mestih je rezultat strateške in osmišljene izbire najvišjega vodstva Skupine. Skupina Intesa Sanpaolo na konkreten način dokazuje, da igra osrednjo vlogo v gospodarskem razvoju Italije, kar pa ne sme biti ločeno od prevzemanja odgovornosti za kulturni in družbeni razvoj države.«