To poletje v Gallerie d’Italia v Milanu pričakujte nepričakovano
Nov prikaz del – ki so vsa najnovejša pridobitev skupine Intesa Sanpaolo – obljublja poučno potovanje po sodobnem slikarstvu in kiparstvu.
11/09/2023
Z odprtjem začasnega prikaza z naslovom Una collezione inattesa Viaggio nel contemporaneo tra pittura e scultura (Nepričakovana zbirka. Potovanje po sodobnem slikarstvu in kiparstvu) je obisk Gallerie d’Italia v Milanu to poletje precej drugačen.
Prikazanih je več kot 70 del. Vsa so nedavna pridobitev bančne skupine Intesa Sanpaolo in do zdaj še nobeno ni bilo razstavljeno v muzeju bančne skupine v Milanu.
Po besedah Luca Massima Barbera, kustosa za zbirke moderne in sodobne umetnosti bančne skupine Intesa Sanpaolo gre za zamisel, da bi s temi deli „sprožili dialog“ z deli na stalni razstavi v tem razstavišču, Cantiere del ’900. (Na slednji je na ogled izbor umetniških del 20. in 21. stoletja, ki so v lasti banke in si jih obiskovalci lahko ogledajo po ogledu prikaza Una collezione inattesa.)
Prikaz se začne v prostornem muzejskem preddverju z delom Jeana Arpa Femme Paysage (1966): belim marmornatim kipom, ki je s svojo čutno, biomorfno obliko značilen za tega umetnika. To delo stoji med osmimi podobnimi deli italijanskega kiparja Bruna De Toffolija. Jukstapozicija ponazarja cilj bančne skupine Intesa Sanpaolo, da bi ustvarila zbirko sodobne umetnosti, ki ne bi bila bogata samo z deli domačih umetnikov, ampak tudi mednarodnih.
De Toffoli je bil povezan s spacializmom – gibanjem, na čelu katerega je bil po drugi svetovni vojni Lucio Fontana, še en umetnik, ki je v novem prikazu močno zastopan.
V sobani, posvečeni Fontani, je lep primer dela iz njegove serije Tagli (Rezi), Concetto spaziale, Attese (1965). Serijo Tagli sestavljajo enobarvna platna, ki jih je Fontana razrezal z olfa nožem. Primer, ki je na ogled v Gallerie d’Italia v Milanu, je rdeč, na njem pa je 12 rezov.
V sobani Fontana so dela iz poznih 40., 50. in 60. let 20. stoletja, vključenih pa je tudi več manj znanih umetnikovih del, kot je komplet ročno pobarvanih keramičnih krožnikov Antica Savona.
„Naslov (prikaza) aludira na to, da bodo obiskovalci videli novo plat umetniške zbirke skupine Intesa Sanpaolo,“ pravi Barbero. „V tem pogledu je 'nepričakovana’, takšna pa je tudi v smislu upanja, da bodo obiskovalci poglobili svoje razumevanje umetnikov in umetniških gibanj, za katere mislijo, da jih že poznajo.“
Dolgoletni Fontanov prijatelj Fausto Melotti je še en umetnik, čigar delom je galerija v celoti posvečena. Gre za skupno 19 del, ki še niso bila javno prikazana – med njimi je treba omeniti štiri glazirana keramična dela iz serije, znane kot njegove Kore (grško „kora“: dekle). Sestavljajo jih zagonetne, svečeniške ženske figure, ki spominjajo na antično Grčijo.
Umetniška zbirka, ki jo je bančna skupina Intesa Sanpaolo ustvarila v več desetletjih, se ponaša s 35.000 kosi, ki se kronološko raztezajo skozi tisočletja in zajemajo od arheoloških predmetov do sodobne umetnosti. Vrhunska dela so prikazana v štirih muzejih Gallerie d’Italia, ki pripadajo bančni skupini: v Milanu, Neaplju, Vicenzi in Torinu.
„Z novimi pridobitvami zbirka ostaja sveža in se razvija, pomagajo pa tudi razširjati zgodbo, ki jo pripoveduje,“ pravi Barbero.
„Najboljši primer je donacija zbirke Luigija in Peppina Agratija, ki je ena od najpomembnejših zbirk sodobne umetnosti v zasebni lasti.“ Brata Luigi in Peppino Agrati sta bila lombardijska industrialca, katerih večina umetniške zbirke – vključno s Fontanovim delom Concetto spaziale, Attese in Melottijevimi štirimi Korami – je bila leta 2018 podarjena bančni skupini Intesa Sanpaolo.
V zbirki Una collezione inattesa je dobro zastopana tudi minimalistična umetnost iz Italije in Združenih držav Amerike. Prikazana so dela Enrica Castellanija in Roberta Rymana, pa tudi Complex Form, nedavno pridobljena skulptura Sola LeWitta iz leta 1986. Belo pobarvana vezana plošča velja za enega od umetnikovih močno občudovanih eksperimentov s piramidno obliko.
Eno od zadnjih del, ki je na ogled, je Abstraktes Bild (1984) nemškega mojstra Gerharda Richterja. Ta abstraktna slika živahnih barv je v opaznem nasprotju z minimalističnimi deli, ki so prikazana pred njo.
Barbero je pri izrazih natančen in želi, da bi bila Una collezione inattesa poimenovana „prikaz“, ne „razstava“. Zakaj? Ker slednje namiguje na zunanje sodelovanje, dela, ki so na ogled v Milanu, pa so izključno iz lastne zbirke bančne skupine.
Prikaz je del dolgoročne pobude bančne skupine Intesa Sanpaolo Progetto Cultura, s katero želi izboljšati družbo na podlagi kulturne in gospodarske obogatitve. Progetto Cultura, ki poteka na številnih prizoriščih po Italiji ter vključuje glasbo, kinematografijo, umetnost, gledališče in še mnogo drugega, med finančnimi ustanovami v Evropi nima para.
„Una collezione inattesa označuje pomemben trenutek za Gallerie d’Italia,“ pravi Barbero. „Če smo v preteklosti pri kakršnem koli novem prikazu čutili potrebo po izposojanju iz zunanjih ustanov ali od zbiralcev, smo zdaj na stopnji, na kateri lahko prikažemo izključno samo lastno zbirko skupine Intesa Sanpaolo, saj je postala tako bogata in poglobljena.“
Una collezione inattesa. Viaggio nel contemporaneo tra pittura e scultura je v Gallerie d’Italia v Milanu odprta do 22. oktobra 2023.